دکتر منوچهر فرهنگ پدر علم اقتصاد ایران

دکتر منوچهر فرهنگ پدر علم اقتصاد ایران

معرفی

دکتر منوچهر فرهنگ در سال ۱۲۹۸ در بابل متولد شد. در حالی که تنها دو سال داشت به دلیل شغل پدر به گرگان رفت و سال‌های قابل توجهی از عمرش را در این شهر گذراند.

او پس از تحصیل دیپلم در ایران، از کشور فرانسه دکترای اقتصاد دولتی دریافت کرد و کارهای مهمی در زمینه علم اقتصاد در ایران انجام داد که مهم‌ترین آن تدوین کتاب «فرهنگ علوم اقتصادی» است که تاکنون بیش از ۲۵ بار به چاپ رسیده است. علاوه بر آن، ۲۰ جلد کتاب نوشته و یا ترجمه کرده که مهم‌ترین آن کتاب «برنامه‌‌گذاری اقتصاد ایران»، «زندگی اقتصادی ایران» و ترجمه‌ی کتاب «تئوری عمومی بهره و پول» جان مینارد کینز در سال ۱۳۴۸ بوده است. این ترجمه در سال ۱۳۴۸ عنوان جایزه بهترین کتاب اقتصادی سال را از آن خود کرد. فرهنگ در سال ۱۳۴۴ در دانشکده‌ی حقوق و علوم  سیاسی دانشگاه تهران استخدام و بعد از تشکیل دانشکده‌ی اقتصاد در آن دانشگاه مشغول تدریس شد. سپس به دانشگاه ملی آن زمان (شهید بهشتی فعلی) انتقال یافت و زمانی ریاست دانشگاه ملی ایران را بر عهده گرفت. او به کمک بزرگان اقتصاد در سال ۱۳۵۳  (انجمن  اقتصاد دانان ایران) را راه‌اندازی کرد و سال اول دکتر پیرنیا رئیس بودند و سپس دکتر فرهنگ تا آخر عمر به عنوان رئیس انجمن انجام وظیفه کرد. فرهنگ در سال ۸۸ از طرف صدا و سیما به عنوان چهره‌ی برتر اقتصاد در همایش «اقتصاد و رسانه» معرفی و تقدیر شد. او دارای ۴ فرزند دختر بود.

فعالیت ها

فرهنگ با وجود سالمندی، همواره در سخنرانی‌های علمی ماهانه‌ی انجمن اقتصاددانان ایران در روزهای آخرین پنج شنبه هر ماه مشارکت فعال داشت و پس از سخنرانی استادان به جمع بندی و ارئه نظر علمی پیرامون سخنرانی می‌پرداخت. دکترمنوچهر فرهنگ، رئیس انجمن اقتصاددانان ایران و پدر علم اقتصاد ایران  مدرک دکترای اقتصاد خود را از فرانسه گرفته است.  دکتر منوچهر فرهنگ اولین فردی است که کتاب معروف «نظریه عمومی اشتغال، بهره و پول» جان مینارد کینز را به فارسی ترجمه کرد. منوچهر فرهنگ، از ابتدای تأسیس انجمن اقتصاددانان ایران عضو این تشکل بوده و در ادوار مختلف ریاست انجمن مذکور را برعهده داشته است. بسیاری از اعضای این انجمن اعتقاد دارند استمرار و پایداری انجمن اقتصاددانان ایران در طول سی و اندی سال عمر خود مرهون مدیریت مناسب دکتر فرهنگ بوده است.

شاگردان دکتر فرهنگ

دکتر محمد طبیبیان از شاگردان دکتر فرهنگ و معاون اقتصادی اسبق سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تلاش های دکتر فرهنگ در گردآوری فرهنگ علوم اقتصادی گفت: به یاد دارم که استاد ساعت های زیادی را بدون چشمداشت مالی، برای گردآوری فرهنگ علوم اقتصادی تلاش می کرد و در کار آموزش، ترجمه و تالیف بسیار تلاشگر و کوشا بود.

آقای دکتر دیهیم استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران،آقای دکتر پرویز داودی و دکتر احمد مجتهد عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر موسسه پژوهش های پولی و بانکی بانک مرکزی

دکتر منوچهر فرهنگ

از جمله آثار او

فرهنگ علوم اقتصادی: انگلیسی- فارسی؛ فرهنگ فشرده علوم اقتصادی: انگلیسی –فارسی؛ قدرت و رونق: فزون رشدی کمونیستی و استبداد سرمایه داری؛ نظریه‌ی عمومی اشتغال، بهره و پول؛

وی در پنجم  بهمن  سال ۱۳۸۸ دارفانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *