کدو و پلو

کَیی پِلا (کدو _ پلو)

کدو پلو (کهی پلا یا کئی پلا) یکی از غذاهای محلی دلچسب و لذیذ شهرستان بابل می باشد که در میان اهالی طرفداران پروپاقرص بسیاری دارد .  این غذای خوشمزه را می توانید  در منزل طبخ کرده و از طعم فوق‌العاده‌اش لذت ببرید .

برای شروع کار ، پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و به همراه کره کمی سرخ می‌کنیم تا رنگش طلایی شود.

در صورتی که کدو شیرین نبود ، ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری شکر را به پیاز داغ‌ها می‌افزاییم . نصف کدو تنبل را بعد از گرفتن پوست و خرد کردن به پیاز افزوده و اجازه می‌دهیم تا کاملاٌ سرخ شود . حواستان باشد که کدو با پختن زیاد له نشود . در مرحله بعد ، زردچوبه ، فلفل و نمک را به مواد اضافه کرده و بعد از کمی تفت خوردن شعله را خاموش می‌کنیم . پس از پختن و آبکش کردن برنج ، کمی روغن و آب در کف قابلمه ریخته و سپس برنج و مواد را لایه‌لایه در قابلمه می‌ریزیم .

 

کیی پلا

 

جهت خوش عطر‌ و‌ طعم غذا روی هر لایه کمی پودر زیره می‌پاشیم . در انتها ، بعد از تمام شدن مواد مقداری زعفران آب کرده بر روی برنج ریخته و صبر می‌کنیم تا غذا کاملاٌ دم کشیده و آماده شود . سپس ، به تعداد نفرات نیمرو درست کرده و به همراه غذا میل کنید .

در صورت تمایل ، می‌توانید این غذا را با گوشت چرخ کرده نیز طبخ کنید . بعد از تفت دادن پیاز ، گوشت را اضافه کرده و بگذارید کاملاٌ سرخ شود . سپس ، زردچوبه ، نمک و رب گوجه‌فرنگی را نیز بیفزایید . در انتها شکر ، کدو و دارچین را اضافه کرده و بقیه مراحل را مانند آن‌چه که در بالا گفته شد به ترتیب انجام دهید .

به جای تخم‌مرغ نیمرو می‌توانید مقداری خورشت گوجه درست کرده و همراه با این غذا سرو کنید . به این صورت که ، ابتدا پیاز را سرخ کرده و بعد از اضافه کردن کمی نمک و زردچوبه ، گوجه‌فرنگی خرد شده را افزوده و اجازه می‌دهیم تا کاملاٌ بپزد. سپس، آن را همراه با کدو پلو نوش‌جان کنید همچنین میتوان با ترشی نازخاتون نوش جان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *