امام زاده قاسم بابل

آستان مقدس امامزاده قاسم(ع)

آستان مقدس امامزاده قاسم(ع) بابل مشهور به بقعه آستانه یا کلاج مشهد یکی از اماکن مذهبی و آثار تاریخی مازندران است.

امام زاده قاسم

آستانه امامزاده قاسم (علیه السلام) در بخش مرکزی شهرستان، بابل شهربابل.خیابان آیت ا…روحانی یا آستانه سر واقع شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابل، امامزاده قاسم(ع) را از نوادگان امام هفتم نیز معرفی کرده‌اند در برخی از کتب از بقعه امامزاده قاسم به‌عنوان محل دفن فرزند امام هفتم یعنی قاسم و برادرش حمزه نام برده‌اند.

برخی‌ها هم وی را از نوادگان پنجم (واسطه پنجم) امام محمد تقی(ع) می‌دانند که در آبندان‌های حوالی آستانه دچار بیماری شد و در گذشت و در همان جا به خاک سپرده شد.

محدث قمی می‌گوید که قاسم ابن موسی بن جعفر(ع) سیدی جلیل القدر بوده است و قبر او نیز زیارتگاه عامه مردم است و اخیار به زیارت وی عنایت بسیار دارند و سیدین طاوس ترغیب به زیارت او کرده است.

آستانه امامزاده قاسم از سال‌های دور تاکنون از اماکن مقدس و مورد احترام به‌شمار می‌رود و در ایام سوگواری ماه محرم، به‌ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا، مرکز مهم عزاداری و سوگواری‌های دسته‌های سینه‌زنی و هئیت‌های عزاداری محلات بابل است.

تاکنون بیماران زیادی به لطف وکرامت این امامزاده بزرگوار شفایافته اند.

بنای ساختمان

بنای ساختمان بقعه به شکل مخروطی و با گنبد مخروطی ارتفاع ۲۲ متر مربوط به معماری قرن نهم هجری قمری بوده و در میراث فرهنگی به ثبت رسیده است .

برای ورود به بقعه ابتدا مسجد کوچکی قرار دارد که با درب آهنی مزین است و داخل مسجد همانند داخل امامزاده آینه کاری شده است. بنای اصلی بقعه هشت ضلعی و با آجر ساخته شده است که اضلاع آن طاق نمایی با طاق جناغی دارد و شماره ثبت آن در آثار تاریخی ۳۴۳ است این بقعه در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی توسط محمدعلی ایمانی تعمیر و داخل آن نماکاری و آینه‌‌کاری شده است.

در داخل محوطه آن یادمان شهدای گمنام قرار گرفته است.  دارای امکانات رفاهی از قبیل مسجدالحاقی، سالن اجتماعات برادران و خواهران ، سرویس های بهداشتی، فروشگاه عرضه کتاب و محصولات فرهنگی و…می باشد

مساحت کل زمین ۱۵۰۰ مترمربع و مساحت زیربنا ۱۵۰۰ مترمربع در دو طبقه جزء آثار ملی و میراثی می باشد. امکانات فرهنگی شامل مرکزفرهنگی و مسجد می باشد.
دیگر اماکن مذهبی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *