امام زاده هفت تن

امام زاده هفت تن بابل

هفت تن نام یکی از مکان‌های قدیمی شهر بابل است. در دهه‌های پیشین این مکان جزو حومهٔ بابل به‌شمار می‌آمد؛ ولی اکنون در محدودهٔ شهر، در محله‌ای با همین نام (که محلهٔ «علم‌دار» هم خوانده می‌شود) و در نزدیکی جادهٔ بابل به  قائم‌شهر  جای گرفته‌است.

این مکان هم یک مکان تفریحی و هم یک مکان زیارتی است. از صاحبان آرام‌گاه این مکان اطلاعی در دست نیست؛ ولی گفته‌ای مشهور آن‌ها را به هفت پسر «وشتاسپ جلالی» نسبت می‌دهد. هم‌چنین برخی از مردم محلی این هفت گور را برای نوادگان موسی کاظم، امام هفتم شیعیان دوازده‌امامی می‌دانند.

امام زاده هفت تن

بنا

بنای بقعهٔ قدیمی هفت تن از آجر و متعلق به زمان قاجاریه بود. در میان بنای اصلی، هفت گور پهلوی یکدیگر است. بالای این گورها یک متر از سطح زمین بالاتر است و درازای آن نزدیک به هفت متر است. اشعاری بر دیوار شمالی بقعهٔ قدیمی دیده می‌شد.

در سال ۱۳۹۰ چند تن از هیئت امنای این مکان به طور شبانه و با بیل مکانیکی قصد تخریب بنای قدیمی و احداث بنای جدید را داشتند، ولی با ورود پلیس و سازمان میراث فرهنگی بابل از آن جلوگیری شد. با این که هیئت امنای بنا با تحریک اهالی محلی، در برابر سازمان میراث فرهنگی مقاومت کردند، ولی این سازمان با تهیهٔ شکایت از هیئت امناء، آن‌ها را به دادگاه کشاند و از عملیات تخریب جلوگیری کرد.

در سال ۱۳۹۲، با توجه به تخریب ۷۰ تا ۸۰ درصدی بنای قدیمی، سازمان میراث فرهنگی ایران مجوز تخریب بنای قدیمی و احداث بنای تازهٔ هفت تن را صادر کرد. برای ساخت بنای تازه، در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان بابل «طرح جامع امام‌زاده هفت تن» تهیه شد و بیش از یک میلیارد ریال اعتبار برای آن در نظر گرفته شد. بانیان بازسازی، ویدئوهایی از این بازسازی را در اینترنت به اشتراک گذاشته‌اند.

امام زاده هفت تن

تفریحی

مردمان بابل به صورت خانوادگی برای گذراندن اوقات فراغت، هم‌چنین در شب‌های گرم تابستان و به ویژه در شب‌های تعطیل، برای گریز از گرما به امام زاده هفت تن می‌روند؛ عده‌ای هم در آن‌جا بیتونه می‌کنند.

 

موضوعات مرتبط:

حوزه علمیه بابل

مسجد جامع بابل

مسجد مقدس محدثین

یک دیدگاه برای “امام زاده هفت تن بابل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *