دبستان جامی گلیا

دبستان جامی گلیا

حاج محمد فیروزی در سال ۱۳۲۴ خانه ای در فراهم کرد و تجهیزاتی را تهیه نمود. سپس با گماشتن معلمی در آنجا تا مدت دو سال به هزینه ی خود مدرسه ای به نام «جامی» دایر کرد.

پس از پیگیری هایی که از سوی وی انجام شد، اداره ی فرهنگ مازندران موافقت کرد که در صورت تهیه ساختمانی در سال تحصیلی ۱۳۲۷ مدرسه ای را به طور رسمی دایر کند. حاجی فیروزی که در آن هنگام مشغول ساخت درمانگاه بود ، ساختمانی جهت احداث مدرسه فراهم کرد با این حال اداره فرهنگ بابل ، معلمی تعیین نکرد .

او طی نامه ای به ریاست انتظامات عشایر مازندران (۱۳۲۸/۰۴/۲۴) خواستار مساعدت شد. در این نامه آمده است : « … فرهنگ بابل مقرر کردند ساختمان تحویل تا برای افتتاح اقدام شود. فورا ساختمان بنایی مطابق گواهی آقای زاهدی، نماینده ی فرهنگ بابل که به مجلس آمده بود طبق صورت جلسه مورخه ۱۳۲۷/۷/۱۱ واگذار و تحویل شد با این که وعده دادند آموزگار را اعزام نمایند، اقدامی ننموده، پس از مراجعه، یک نفر به نام حسین طبری که در محل بود مأمور افتتاح دبستان نموده، پس از چند روز به مشارالیه اعلام داشتند با استخدام شما موافقت نشد به جای شما دیگری اعزام خواهد شد. خلاصه تمام سال تحصیلی این اطفال که با یک اشتیاقی برای فراگرفتن تحصیل در این محل اجتماع نموده اند… سرگردان و به امروز و فردا گذشت…».

با تلاش های او مدرسه در سال ۱۳۲۸ دایر و قرار شد که بر اساس نقشه ی مورد تایید اداره فرهنگ ساختمان مدرسه احداث گردد و حاجی فیروزی به زودی در زمین اهدایی خود به مساحت دو هزار متر مربع، ساختمان دبستانی را بنا کرد.

در ۱۳۲۸ مدیر دبستان رمضان پور بود. فیروزی در ۱۳۳۰ با توجه به افزایش دانش آموزان خواستار توسعه دبستان شد. در نامه اش تعداد دانش آموزان آن سال ۶۴ نفر ذکر شده و پیش بینی کرده که این رقم در سال تحصیلی بعد به ۱۵۰ نفر برسد. او همچنین در آبان همان سال ضمن تعمیر بنای مدرسه ، شش اتاق دیگر به آن افزود و از اداره فرهنگ بابل خواستار معلم دیگری شد ، ولی بر اساس صورت مجلسی با تاریخ ۱۳۳۵/۰۸/۰۴ این مشکل تا آن زمان حل نشد .

در فروردین ۱۳۳۶ سه تن از معاریف بندپی طی نامه ای به نورالدین علامه زاده ، مدیر روزنامه ی اعتراف و عضو شورای فرهنگ بابل ، خواستار انعکاس مدرسه ی جامی در آن نشریه شدند.

مدیر دبستان در آن سال طباطبایی بود.  این مدرسه در سال ۱۳۵۰ مورد بازسازی قرار گرفت و تا اواخر دهه شصت دایر بود. در دهه ی هفتاد ساختمان اداری آموزش و پرورش بخش بندپی شرقی در آن محل احداث شد.

 

 

منبع : کتاب بندپی – نوشتهء یوسف الهی و شهرام قلی پور گودرزی ( صفحات ۴۰۶ تا ۴۱۶ )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *