شیخ حسین سلیمان تبار نشلی

شیخ حسین سلیمان تبار نشلی، معروف به « مدیـر » از رجال و روشنفکران سرشناس بندپی بوده است. شیخ حسین فرزند آخوند ملاعلی نشلی و در سال ۱۲۵۵ خورشیدی در خانواده ای متدین به دنیا آمد.

او در ابتدا از محضر علمای منطقه بهره برد و در حوزه های علمیه بابل، آمل و سپس تهران معارف دینی را فرا گرفت و در ادبیات فارسی و عربی تبحر یافت. پس از مدتی در مدرسه روسی تهران به تدریس پرداخت و در آن جا زبان روسی را نیز آموخت تا اینکه به استخدام عدلیه مازندران درآمد و به ساری عزیمت کرد.

وی در طول دوران فعالیتش در زمینه آموزش و ترویج دانش توانست امتیاز مدرسه ای به شیوه ای جدید را در سال ۱۳۰۶ برای بندپی بگیرد که تا قبل از آن مراکز آموزشی بندپی بیشتر به صورت مکتب خانه یا مدرسه علیمه بودند.

مدرسه اسلامی مقری کلا به کوشش حاج محمد فیروزی در سال ۱۳۰۴ خورشیدی در تکیه مقریکلا دایر شد و جایگزین مدرسه­ ی ملی آن جا که در سال ۱۳۰۲ تاسیس شد و مدیریت و تدریس آن بر عهده­ ی آقا حسن بندپئی نشلی (فیروزان) بود گشت.

 

حاج محمد فیروزی که در آن زمان بخشدار بندپی بود، بر آن شد تا با جلب توجه مسئولین وقت، آموزش نوین را به طور جدی در منطقه پایه ریزی و تقویت کند. از این رو از شیخ حسین سلیمان تبار (که در آن زمان به بهزاد شهرت داشت) خواست تا مدیریت این مدرسه را برعهده بگیرد و سپس به چراغعلی خان امیر اکرم نامه نوشت تا اداره معارف بارفروش از این مدرسه پشتیبانی کند.

مدرسه اسلامی چهار کلاسه بندپی به نام اسلامی که در مقری کلا تاسیس شده بود مدت زیادی نپایید و با جدیت شیخ حسین سلیمان تبار و برخی از بزرگان منطقه، مدرسه نظامی مقری کلا (تکیه ی عبدالحسین خان سرتیپ واقع در روستای مقریکلای بندپی) برپا گردید و او به عنوان مؤسس اولین مدرسه­ ی دولتی در بندپی مشغول به کار شد.

 

 

مدیر مدتی را پس از اینکه در مدرسه نظامی مقری­کلا مشغول بود، مدیریت دبستان درازکلا را برعهده گرفت. وی پس از مدتی از آموزش کناره گرفت و به امور مذهبی و تبلیغات دینی مشغول شد تا در نهایت پس از ۸۷ سال زندگی و چند دهه تلاش های فراوان در جهت ترویج معارف دینی و رشد آموزش نوین در منطقه، در تاریخ ۱۷ تیر ماه ۱۳۴۲ خورشیدی، از دنیا رفت و در آرامگاه روستای ییلاقی نشل به خاک سپرده شد.

یک دیدگاه برای “شیخ حسین سلیمان تبار نشلی

  1. بسیار جالب بوده
    شناساندن شخصیتهای نفیس وارزشمند ومبدع مدرسه برای تحصیل دربندپی غرب بابل که زادگاه ماست وهنوز فرزندان ونوادگان نشان ازفرهنگ وادب نیاکان را به ارمغان دارند برایمان .دست مریزاد عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *