روستای فیروزآباد

روستای فیروز آباد

روستای فیروز آباد یکی از روستاهای بخش بندپی شرقی واقع در شهرستان بابل  می باشد ،  که در مجاورت روستاهای ادملا ، نهه و لَپِر قرار گرفته است . از آنجایی که این روستا در دو طرف جاده قرارگرفته است، زمین های آن از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده و به این دلیل در گذشته به «شاه کلا» معروف بوده است. البته این نام تا زمان انقلاب پایدار بوده و بعد از انقلاب به نام فیروز آباد تغییر یافته است اما هنوز مردمان این روستا از نام قدیمی آن هم استفاده می کنند.

فیروزآباد حدود ۱۵۰ خانوار جمعیت دارد که بیشتر جمعیت این روستا را طایفه های ادبی و رحمانی تشکیل داده اند. از بزرگان این طایفه ها در فیروزآباد می توان آقایان ابوطالب ادبی ، طهماسب ادبی، قلی رحمانی و سلیمان قلی رحمانی را نام برد.مردم روستای فیروز آباد فصل گرم سال را در ییلاقات تته و دوزاغبن می گذرانند.

علی رغم شغل اصلی مردم این روستا که بیشتر کشاورزی (کشت برنج) و دامداری است، این روستا از تحصیل کرده ­هایی در مقاطع مختلف دانشگاهی برخوردار است که جوانان روستا در شغل ها و مناسب دولتی و خدماتی نیز مشغول فعالیت هستند.

با وجود تغییر سبک ساخت خانه­ ها در فیروزآباد ، اما هنوز به تعداد انگشت شمار حیات در خانه هایی که به سبک قدیمی و از چوب ساخته شده اند هم دیده می شود.

فیروزآباد یک مدرسه ابتدایی و یک مدرسه راهنمایی دارد. حیاط مسجد امیرالمومنین (ع) هم آرامگاه درگذشتگان این روستا و روستاهای مجاور است. یکی از رسوماتی که اهالی این روستا در ایام عزاداری برگزار می کنند، تهیه و پخش شیر برنج در ظهر عاشورا است.

از انجایی که اکثر مساحت این روستا را جنگل تشکیل داده است، این روستا در ایام تعطیلات میزبان مهمانان عزیزی از سایر روستاها و شهرهای اطراف است.

عملیات گازرسانی به این روستا ماه هایی است که آغاز شده و تابحال لوله کشی بخشی از محیط روستا به اتمام رسیده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *