مرغ

طرز تهیه مرغ ترش

مواد لازم برای تهیه مرغ ترش مازندرانی:

مرغ: ۲ عدد سینه

سبزیجات معطر: ۱۵۰ گرم

پیاز: ۱ عدد

گردو آسیاب شده: نصف پیمانه

رب انار: ۴ قاشق غذا خوری

روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم

نمک، زردچوبه و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی:

  • در مرحله اول برای تهیه مرغ ترش مازندرانی سبزیجات معطر که شامل؛ جعفری، گشنیز، تره، نعناع، برگ سیر شوید و سبزیجات معطر شمالی مانند خلواش، زلنگ، اناریجه و اوجی هستند را کاملاً پاک کنید و با دقت بشویید. سپس آن ها را در یک صافی قرار دهید تا آب آن‌ها برود و خشک شوند. سپس سبزی ها را به وسیله تخته آشپزخانه با استفاده از یک چاقوی تیز، ساطوری و کاملا خرد کنید.

 

  • سینه مرغ را تمیز کنید و بشویید و سپس بعد از خشک شدن آن دو طرف سطح مرغ را با نمک و زردچوبه آغشته کنید. سپس یک تابه بگذارید و در آن روغن سرخ کردنی بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید و بعد از داغ شدن روغن، سینه را درون تابه قرار دهید و دو طرف سینه را تا زمانی که طلایی شوند، سرخ کنید.

 

  •  یک تابه دیگر مهیا کنید و درون آن کمی روغن سرخ کردنی بریزید و بعد از قرار دادن بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم و داغ شدن روغن، سبزی‌ها را درون تابه بریزید و به آرامی تفت دهید تا سرخ شوند و کمی رنگ آن‌ها تغییر کند. توجه کنید که سرخ کردن زیاد سبزی‌ها طعم غذای شما را خراب می‌کند.

 

  • پیاز را پوست بگیرید و بشویید. سپس پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و یا آن را رنده کنید. سپس درون تابه‌ای که مرغ را سرخ کردید کمی دیگر روغن بریزید و بگذارید تا داغ شود. سپس پیاز را درون آن تفت دهید تا طلایی شود. بعد از تغییر رنگ پیاز به طلایی، ۴ قاشق غذا خوری رب انار به تابه اضافه کنید و آن را به خوبی هم بزنید و پیاز را با رب انار تفت دهید.

 

  • نوبت اضافه کردن نصف پیمانه گردوی آسیاب شده به تابه است و سپس مواد را خوب هم بزنید. بعد از اینکه که مواد کمی تفت خوردند، نوبت به اضافه کردن سبزی‌های سرخ شده به تابه می‌رسد. بعد از اضافه کردن سبزی‌ها کاملاً مواد را با هم مخلوط کنید تا مواد طعم یکدیگر را بگیرند. حالا مقداری از مواد را مزه کنید و صورت لزوم به آن رب انار اضافه کنید.

سپس حدود یک پیمانه آب به خورشت تابه اضافه کنید و همچنین به آن نمک و فلفل هم اضافه کنید و خوب مواد را با هم مخلوط کنید و سینه مرغ‌های سرخ شده را در تابه قرار دهید و سپس در تابه را بگذارید و به خورش به میزان ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت وقت دهید تا به خوبی پخته شود. بعد از گذشت این مدت آب خورش کمی تبخیر می‌شود و مرغ ترش کاملاً جا بیافتد.

بعد از آماده شدن مرغ ترش آن را در یک ظرف مناسب بریزید و به همراه پلو زعفرانی سرو کنید.

 

موضوعات مرتبط:

طرز تهیه پشت زیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *