روستای پوست کلا

روستای پوست کلا

پوست‌کلا ، روستایی در دهستان سجاد رود ، از توابع بخش بندپی شرقی شهرستان بابل در استان مازندران ایران می باشد .
این روستا با آب و هوای معتدل و مرطوب در منطقه ی دشت و جلگه ای و در حد فاصل جاده حبیبی (شهید صالحی) به مرکز بخش بندپی قرار دارد. سادات محله پوستکلا در قدیم متشکل از هفت روستا (إرکا، تشون، تنهاکلا، فلکا، کتی سر، گری محله و ولیک) بود که به مرور زمان این روستاها از پوستکلا جدا شدند.

دلیل نامگذاری این روستا به عنوان سادات محله بخاطر وجود اکثریت سادات بوده است و به دو دلیل این محل را پوستکلا نامیدند ؛ اول بخاطر آسیاب های زیادی که گندم و جو اهالی این روستا و اهالی روستاهای اطراف را پوست میکردند و دلیل دوم اینکه از دوره ی رضاشاه با اجباری شدن کلاه پهلوی ، اهالی سادات محله پوستکلا با این طرح مخالفت کردند و خود اهالی کلاه­ هایی از جنس پوست گوسفند تهیه و استفاده میکردند .

مشاغل قدیمی روستای سادات محله پوستکلا ، کشاورزی و دامداری بود که اکثر دامداران در قدیم ، به صورت ییلاق و قشلاق گذران زندگی میکردند . در حال حاضر نیز دامداران که تعدادشان کاهش یافته و به زمان های گذشته نمیرسد نیز ییلاق و قشلاق میکنند . یکی دیگر از مشاغل قدیمی این روستا ، آسیاب گندم و جو بودند که اهالی این روستا و روستاهای اطراف برای آسیاب کردن محصولات کشاورزی خود که در روستای خود به این امکانات دسترسی نداشتند ناچار بودند به پوستکلا بیایند. اما مشاغل امروزی که در کنار کشاورزی و دامداری در بین مردم رواج دارد، عمدتا کارمند و شغل های آزاد (بازاری) هستند و از این طریق امرار معاش میکنند .

 

 

ویژگی های جغرافیایی :

روستای پوستکلا در فاصله ی بیست و سه کیلومتری مرکز شهرستان بابل و دو کیلومتری مرکز بخش بندپی شرقی (گلیا) است و از این رو ، محل عبور و مرور مسافران و اهالی روستاهای اطراف است.

این روستا دارای سه محله به نام های سادات محله(Sadat mahalleh)، کشیه کلا(Kashih kola) و میدانسر(Meydansar) میباشد.

روستاهای همجوار پوستکلا : کتی سر، ارکا، لدار و امامزاده عباس (از طرف کشیه کلا)، تشون و بالا تشون (از طرف سادات محله) و گری محله و تهمتهن کلا (از طرف میدانسر) هستند.

روستاهای ییلاقی انیجدان، نیراسم، شالینگچال و لهه از روستاهای ییلاقی است که اهالی پوستکلا در فصل بهار و تابستان به آنجا سفر میکنند.

 

 

 

 

یک دیدگاه برای “روستای پوست کلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *