گون

آشنایی با گیاه گون (دازه) ، کتیرا و عسل گون

خواص گون (Milkvetch) در ر یشه، صمغ (کتیرا) و عسل آن تهیه شده از شهد گل‌های این گیاه نهفته شده است. در ادامه خواص گون را بیشتر بشناسید.

گون گیاهی است چندساله که ارتفاع آن تا ۷۵سانتیمتر می‌رسد و از خانواده تیره نخود است. ساقه‌های رشد یافته آن به رنگ بنفش تیره است، برگ‌های آن مرکب از برگچه‌هایی است که به صورت متقابل در محور هر برگ قرار گرفته‌اند .

به طور کلی قسمت‌های مورد استفاده دارویی این گیاه شامل صمغ (کتیرا) و ریشه گیاه است و از شهد گل‌های آن نیز عسل گون تهیه شده که خواص درمانی و ارزش غذایی بی‌شماری دارد و برای سلامت و ایمنی بدن بسیار مفید می‌باشد.

گون

خواص

کمک به هضم غذا یکی از خواص این گیاه است. ریشه گیاه در درمان عوارض جانبی شیمی درمانی موثر است. مصرف ریشه آن خاصیت ضد استرس و آرام شدن اعصاب را دارد و دارای توانایی مهار رشد تومور است. گیاه گون مغز استخوان را تقویت و بدن انسان را از عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند.

تحقیقات نشان داده یکی از خواص آن افزایش فعالیت سلول‌های ایمنی و در حقیقت تحریک سیستم ایمنی بدن است ، برای طحال مفید است و فشار خون را کاهش می دهد. یکی دیگر از خواص گون استفاده از ریشه این گیاه برای درمان افراد دارای بیماری قند و نفریت است.

خواص صمغ گیاه گون یا کتیرا

پاکسازی کبد یکی از خواص کتیرا است.کتیرا برای درمان عفونت دندان و لثه مورد استفاده قرار می‌گیرد.از کتیرا در فرآورده‌های سرماخوردگی به عنوان نرم کننده و ضد سرفه استفاده می‌شود. ترکیبب کتیرا یکی از بهترین مواد شوینده موی سر است، همچنین کتیرا برای حالت دادن و نرم کردن مو بسیار مفید می‌باشد.

مضرات  (عوارض جانبی، موارد احتیاط و منع مصرف)

علی‌رغم گسترده بودن خواص گون و عوارض جانبی کم این گیاه، مصرف بیش از حدش باعث آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن می‌شود.

زنان باردار و افرادی که دارای بیماری لوپوس و یا سایر بیماری‌های خود ایمنی هستند، بایستی از مصرف گون خودداری نمایند.

قابل ذکر است که عسل گون هیچ کدام از عوارض بالا را ندارد، زیرا توسط زنبور عسل فقط شهد آن برداشت شده است و طی تحولاتی که در بدن زنبور عسل به وجود می‌آید عوارضی که مصرف گیاه خالص می‌تواند داشته باشد را عسل گون نخواهد داشت.

 

موضوعات مرتبط:

اوتره (ترتیزک آبی)

اوجی (پونه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *