پارک نوشیروانی بابل

از جمله سرسبزی‌ و زیبایی‌های هر شهر پارک‌های آن هستند. سرسبزی‌‌های پوشیده از درختان و چمن‌های سبز. محیط‌‌هایی که در دنیای مدرن، طبیعت گمشده انسان‌های امروز و حیاط قابل دسترس کودکان آپارتمان‌نشین این نسل به شمار می‌آیند، تا لحظاتی را در فضای سبز وسیع بگذرانند. چه در زمان‌هایی که لبریز از سکوت و صدای گنجشکان است، چه آن هنگام که پر از همهمه و شادی مردمی است که در آن حضور دارند، پارک نوشیروانی اولین پارک پربازدید، محبوب‌ و از جاهای دیدنی بابل است. این پارک وسیع‌ترین و مجهزترین پارک بابل به شمار می‌آید و از جمله مکان‌های شناخته شده شهر است که توسط خیر محبوب و بنام بابل، مرحوم « نوشیروانی» ساخته شده است. مکان آن در کمربندی شرقی بین مسیر بابل به امیرکلا است.

امکانات پارک
از جمله امکاناتی که در این پارک می‌توان به آن دسترسی داشت عبارتند از؛ محوطه سرسبز وسیع، حوضی بزرگ با پدال‌های قو شکل زیبا، داشتن مجهزترین شهر بازی، زمین بازی، وسایل ورزشی متنوع و همچنین یک محوطه کوچک بازی برای کودکان.

ورودی پارک
بعد از ورود به پارک، مجسمه مرحوم ‌«نوشیروانی» و حوض بزرگ آبی رنگ پیش‌روی شما است. این پارک به صورت شبانه‌روزی پذیرای مهمانانش است و در هر گوشه‌ای از آن می‌توان تصویر دلپذیری از حضور مردم را در هر گروه سنی مشاهده کرد.

در محوطه بیرونی پارک نوشیروانی بابل دو کافه وجود دارد: کافه نت و کافه رویا.فرقی نمی‌کند در چه گروه سنی باشید، این پارک انتخاب درستی برای جوانانی است که می‌خواهند ساعتی را با دوستان یا خانواده خود بگذرانند. یا سالخوردگانی که کنار یکدیگر روی نیمکت نشسته‌اند و از سکوت و زیبایی پارک لذت می‌برند. همین‌طور کودکانی که به فضایی بزرگ برای دویدن احتیاج دارند.

حوض آبی
بعد از ورود به پارک درست در پشت مجسمه ایستاده مرحوم ‌«نوشیروانی» یک حوض وسیع آب است. در این‌جا پدال‌های قو شکلی وجود دارد که می‌توانید آن را برای زمان محدودی کرایه کنید و زمانی را بر روی فضای آرامش‌بخش داخل حوض بگذرانید.

محوطه بازی کودکان
بعد از ورود به پارک نوشیروانی بابل و امتداد حوض، محوطه بازی برای کودکان در نظر گرفته شده است. صدای همهمه کودکان و والدینشان که روی سکوهای کوچک اطراف می‌نشینند و بازی کودکان خود را تماشا می‌کنند، ترکیب فرح‌بخشی از جریان زندگی را به نمایش درآورده است. در این محوطه یک بوفه نیز وجود دارد.

ورزش
پارک نوشیروانی مانند هر پارک دیگری محل خوبی برای دویدن و ورزش است. این پارک مجهز به وسایل ورزشی و زمین بازی است. صبح یا غروب همیشه می‌توشهربازی
بزرگ‌‌ترین شهربازی شهرستان بابل، در پارک نوشیروانی قرار دارد و شامل دو در ورودی است که یکی درون پارک و ورودی دیگر که در اصلی است، بیرون پارک قرار دارد. ساعت کاری شهربازی هنگام غروب ‌است. سالن داخلی آن مجهز به بهترین وسایل بازی برای کودکان و بزرگسالان است.
خبر خوب برای علاقمندان سینما هم این است که می‌توانند در این‌جا به سینمای شش بعدی هم دسترسی داشته باشند. یک رستوران کوچک نیز در محوطه شهربازی وجود دارد.
آلاچیق‌‌ها
انتهای پارک نوشیروانی بابل، آلاچیق‌های متعددی برای اسکان مسافران وجود دارد. وجود آلاچیق‌ها در میان درختان بلند و از نمایی نزدیک‌، حس بودن در جنگل را تداعی می‌کند. از دیگر مزیت‌های آن، نزدیکی به شیر آب‌خوری و نمازخانه است.انید افرادی را ببینید که با پوشش ورزشی در پیاده‌روهای داخل و بیرون پارک در حال پیاده‌روی و دویدن هستند.

کافه‌‌ها
در محوطه بیرونی پارک نوشیروانی بابل دو کافه وجود دارد: کافه نت و کافه رویا.
زمین بازی
این محوطه که زمین نسبتا بزرگی است برای بازی فوتبال، بسکتبال و والیبال استفاده می‌شود. محوطه شامل دو در ورودی، داخل و بیرون پارک است. از جمله دیگر فعالیت‌های‌ انجام شده در این محوطه، برگزاری بسیاری از مراسم‌های فرهنگی و هنری است. مثل برگزاری نمایشگاه و جشن‌های مردمی دیگر که در این محوطه انجام می‌شود، جشن غذا و جشن بادبادک‌هاست که عموما در بهار برگزار می‌شوند. معروف‌‌ترین جشن برگزار شده در این پارک که به ثبت ملی نیز رسیده است، جشن بهار نارنج است. این جشنواره اردیبهشت هر سال و با هدف زنده نگه داشتن آیین‌ و سنت‌های محلی برگزار می‌شود. بابل «شهر بهار نارنج»، اردیبهشت لبریز از رایحه دلچسب بهار نارنج می‌شود.


در خروجی
انتهای پارک نوشیروانی، در خروج قرار دارد. به دلیل امنیت، سلامت و حفظ فضای عاری از تنش پارک، ورود دوچرخه، موتورسیکلت و اسکیت در پارک ممنوع است. در فضای اطراف پارک از جمله صحنه‌های آشنا، ماشین‌هایی با تابلوی تعلیم رانندگی است. همان‌‌طور که پیاده‌روهای اطراف پارک انتخاب افراد زیادی برای پیاده‌روی است، به‌دلیل خلوت و وسیع بودن، خیابان‌های اطراف پارک نیز به مکان مناسبی برای تعلیم رانندگی تبدیل شده‌اند.
در ‌‌نهایت این‌که اگر به دنبال فضایی با خصوصیات چندگانه هستید این پارک قطعا پاسخگوی شما خواهد بود. همان‌‌طور که هر ساله مسافران زیادی برای استراحت و توقف کوتاه به فضای این پارک پناه می‌برند. در هر فصلی از سال و به‌خصوص در زمان تعطیلات حضور مسافران در این پارک بیش‌تر از همیشه دیده شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *