باغ عمارت دونه سر(مستوفی الممالک)

به گزارش ایرنا، زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ارسال نامه ای خطاب به استاندار مازندران از ثبت باغ مستوفی الممالک روستای دونه‌سر گتاب جنوبی بابل به عنوان آثار ملی و اثر فرهنگی و تاریخی خبر داد.


عمارت مستوفی الممالک که تحت تملک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد حدود ۲۰ هکتار است که در ۱۰ کیلومتری جنوب بابل و در روستای دونه سر از توابع بخش گتاب واقع و در ۱۷ تیرماه سال ۹۶ به شماره ۳۱۷۷۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


روستای دونه سر از زمان قاجاریه محل بیتوته خان‌ها بوده و علیرضاخان عضدالملک (نایب ‌السلطنه احمدشاه) فرزند موسی خان و از بستگان مهدعلیا، توجه ویژه به این روستا داشت و فرزندش امیر مصطفی امیرسلیمانی معروف به مشیرالسلطنه که در دربار احمدشاه سمت‌هایی احراز کرده بود عمارتی در این روستا بنا کرد که تاکنون باقی است.


این ملک و عمارت حدود۲۰ هکتاری بعد از مشیر السلطنه توسط فرزندانش علیرضاخان که جزء سناتورهای انتصابی زمان پهلوی دوم بوده و برادرش علی اکبر خان، به فردی به نام محمد مستوفی الممالک فرزند میرزا حسن خان مستوفی که از نخست وزیران مشهور عصر قاجار بود فروخته شد و به همین دلیل روستای دونه سربه لحاظ فرهنگی و آبادانی از گذشته تا کنون نسبت به نواحی اطراف پیشرفته تر بوده است به طوری که در زمان هایی که حتی بابل برق نداشت معابر این روستا دارای چراغ روشنایی بود و اولین اتومبیل‌های وارداتی به این روستا رفت‌وآمد می‌کردند.
معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:باغ مستوفی الممالک که در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر بابل و در روستای دونه سر واقع است به لحاظ مالکیت متعلق به وزارت علوم می باشد که طی فرایند قانونی به ثبت رسیده است.

مهدی ایزدی افزود: این باغ که متعلق به اواخر دوره قاجاری و اوایل دوره پهلوی است دارای درختان سرو سر به فلک کشیده، پرتقال و نیز سنگ فرش است ،جاذبه های دیدنی خاصی دارد که بعد از نقشه برداری و تکمیل پرونده در شورای فنی و شورای ثبت استان مازندران به تائید رسیده و قبل از عید نوروز امسال برای ثبت نهایی به تهران ارسال شده که خوشبختانه این اثر زیبا ثبت و به صورت رسمی به استاندار مازندارن ابلاغ شده است.
وی اظهارداشت: از این پس این اثر تحت حفاظت و نظارت میراث فرهنگی است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر قانون مجازات محسوب شده و پیگیرد قانونی دارد.


ایزدی ادامه داد: میراث فرهنگی آمادگی دارد که این اثر زیبا را به باغ موزه تبدیل کند و این طرح پیشنهادی ماست که اگر وزارت علوم علاقمند باشد که به تنهایی این کار را انجام دهد باید به صورت تفاهم نامه ای این کار را به میراث فرهنگی واگذار کند.
احمد داودی کارشناس ارشد میراث فرهنگی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این اتفاق بسیار مبارکی است که باغ مستوفی الممالک بابل به ثبت رسیده است و بدون اینکه تخریب و یا تغییر هویت داده شود می تواند در اختیار علاقمندان به آثار طبیعی و تاریخی قرار گیرد.
وی اظهارداشت: خوشبختانه روند موج حاکم در جامعه به گونه ای است که روز به روز مردم به آثار طبیعی و تاریخی ابراز علاقه بیشتری نشان می دهند و از طرف دیگر کشور به این نتیجه رسیده که باید زمینه حضور گردشگران خارجی را در کشور فراهم کند.
داودی ادامه داد: اگر ما خواهان این هستیم که گردشگران خارجی در ایران بازدید کنند باید تنوع آثار تاریخی و طبیعی در کشور وجود داشته باشد و از طرف دیگر در اختیار گردشگران قرار گیرد.
وی اظهارداشت: اقدامی که میراث فرهنگی در ثبت این اثر انجام داده ارشمند است اما انتظار می رود که این باغ رها نشود و با بهره گیری از مشاوره های خوب بتواند به صورت حرفه ای از این اثر استفاده کند.
رضا زمانی از اهالی روستای دونه سر بابل نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از اهالی محل دونه سر نگران بودند که این اثر طبیعی زیبا تغییر کاربری یابد یا تخریب شود که خوشبختانه خبر بسیار مسرت بخشی است که این اثر به ثبت رسیده و کسی نمی تواند در آن دخل و تصرف کند.
وی اظهارداشت: امیدواریم زمینه ثبت آثار تاریخی و طبیعی دیگر در استان مازندران به سرعت انجام گیرد تا این آثار در معرض تخریب قرار نگیرد.
استان مازندران دارای ۲ هزار و ۸۰۰ اثر شناسایی شده است که تاکنون ۷۰۰ اثر تاریخی ، ۴۰ اثر معنوی، ۲۰ اثر طبیعی و یک اثر جهانی به ثبت رسیده است و بقیه در فهرست تشکیل پرونده و فرایند قانونی ثبت قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *