بازی های محلی بابل

شال کتک کا

« شال کتک کا » یا « بوردِ بوردِ کا » یکی از بازی های شیرین ، پرطرفدار و پر هیجان روستاهای مازندران است که بیشتر در جشن های عروسی برگزار می شده است. برای انجام این بازی علاوه بر حضور افراد و فضای کوچکی برای نشستن ، به وسیله ای که از آن به عنوان « کِتک » نام برده می شود و به عبارتی دیگر ، شالوده اصلی و اساس این بازی شناخته می شود نیاز است .

برای ساخت « کتک » که در واقع یک « شلاق » است ، به یک روسری یا شال بلند احتیاج است که آنرا می تابانند و با پیچیاندن آن از طرفین و در نهایت گره زدن طرفین آن کتک یا شلاق به دست می آید .

افرادی که برای بازی انتخاب می شوند، به صورت دایره ای و به صورت یک حلقه گرد هم می نشینند و زانوهای خود را تا سرحد سینه های خود بالا می آورند تا زیر زانوهای بازیگران ؛ فضایی برای آمد و شد « کتک » باشد .

شکل انجام این بازی به این صورت است که تعدادی از بازیکنان به صورت یک حلقه گرد هم می نشینند و یک نفر(فرد بازنده) هم در وسط می ایستد. شال تابانده شده که در واقع همان کِتِک یا شلاق است ، بین افراد شرکت کننده دست به دست می شود و نفرات نشسته کتک را از زیر پاهای خود عبور می دهند و در یک فرصت مناسب باید به پشت نفری که ایستاده با کتک بزنند و نفر ایستاده باید کتک را با هنر خویش از زیر پای افراد نشسته بگیرد و کتک را از زیر پای هر کسی که در بیاورد اون نفر باید ایستاده کار را دنبال کرده و او بجایش بنشیند و این بازی به همین شکل ادامه پیدا می کند .

فرد بازنده که در وسط ایستاده تا زمانی که نتواند کتک را از زیر پاهای بازیکنان بگیرد، در وسط میدان می ایستد و بازیکنان تا فرصتی کوتاه پیدا کنند با شلاق محکم بر پشت او می کوبند و او نیز حق هیچ گونه اعتراضی ندارد و تنها راه نجاتش از این وضعیت این است که بتواند کتک را زیر پاهای یکی از افراد نشسته در حلقه بگیرد و او را به جای خود جایگزین کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *