دعوت یا داوت چیست؟

دعوت یا داوت چیست؟

آیین سنتی داوِت یا دعوت در بندپی ، هر ساله قبل از برپایی جشن ۲۶ عیدما برگزار می شود. در گذشته این مراسم در تاریخ ۲۵ عیدما فرس قدیم، به عنوان مراسم سالگرد حضرتین امامزاده عبدالله و حاج شیخ موسی در آستانه این دو حضرت در روستای ییلاقی شیخ موسا از توابع دهستان فیروزجاه برگزار می شده است.

مراسم دعوتین هر ساله به مناسبت بزرگداشت مقام حضرت امامزاده عبدالله و حاج شیخ موسی ، عارف بزرگ منطقه فیروزجاه بندپی با حضور گسترده آحاد مردم منطقه در محل زیارتی آستانه حاجی شیخ موسی برپا می شود.

روایت است این آیین را سرشناسان و علمای بندپی از قدیم به منظور تجلیل و تکریم از مقام والای حضرت امامزاده عبدالله و حاج شیخ موسی که مروج خدمات ارزشمند اسلامی در منطقه بوده اند برپا کرده اند.

اهالی بندپی برای بجا آوردن صله رحم و شرکت در این آیین،با ارادت خاصی در محل زیارتگاه حاج شیخ موسی که در فاصله ی ۴۵ کیلومتری از مرکز بخش بندپی شرقی قرار دارد جمع می شوند و این مراسم را بجا می آورند.

 

 

اهالی منطقه در این مراسم نذر و نیاز و زیارت را به جای می آورند. این گردهمایی باشکوه از نخستین ساعات بامداد آغاز می شود و بندپی های ساکن در دیگر شهرهای کشور نیز برای بجای آوردن صله ارحام در این آیین سنتی و صمیمی حضور می یابند. در محوطه امامزاده جمعیتی مملو از اهالی بندپی به یاد گذشته ها و خاطرات قدیم با هم گپ و گفتگو می کنند و یاد ایام را گرامی می دارند.

تشکیل بازارهای محلی و درمانگاه سیار و اطعام، از ویژگی های این مراسم است. هزینه برپایی مراسم داوت توسط نمایندگان هر تبار از ایل فیروزجایی که قرا و مراتع موقوفه حاج شیخ موسا را در اختیار دارند، تهیه می شود که بیشتر مواقع شامل احشام، برنج و محصولات لبنی است. اما در سال های اخیر مشاهده می شود که مسائل دیگر در برگزاری این مراسم باشکوه و باقدمت، جای اجرای برنامه های اصلی و سنتی آن را گرفته است و آن آیین ها را بسیار کمرنگ کرده است.

احیاء مراسم دعوت امامزاده عبدالله و حاج شیخ موسی به پیشنهاد حاج محمد فیروزی در سال ۱۳۴۱ :

در برخی از ادوار گذشته زمان برگزاری این مراسم به صورت دقیق مشخص نبوده است و هر ساله روزی را برای برگزاری مراسم داوِت انتخاب می کردند؛ در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۱ خورشیدی در جلسه ای با حضور بزرگان طایفه های مختلف ایل فیروزجایی و معتمدین محلی وقف نامه حاجی شیخ موسی گردآوری و نوشته و توسط حاضرین در جلسه امضاء شد. به پیشنهاد حاج محمد فیروزی از این تاریخ زمان برگزاری مراسم دعوت هر ساله در روز ۲۵ عیدما فرس قدیم ( تقویم محلی ) و یک روز پیش تر از جشن بیست و شش عیدما تعیین شد.

زمان و مکان مراسم دعوت سال ۱۳۹۸ :

زمان : یک‌شنبه، ۲۳ تیر ۹۸ ساعت ۹ تا ۱۴ به صرف ناهار

مکان : بندپی شرقی ، منطقه ییلاقی شیخ موسی، آستانه حضرت امامزاده عبدالله(ع) و حاج شیخ موسی(ره) (فاصله از مرکز بخش ۴۵ کیلومتر)

دعوت یا داوت چیست؟
دعوت یا داوت چیست؟

نمونه ای از برگزاری مراسم آیینی داوِت (دعوت) در آستانه حضرتین امامزاده عبدالله و حاج شیخ موسی در سالیان دور / عکس از کتاب بندپی (یوسف الهی و شهرام قلی پور)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *