سعیدالعلما مازندرانی

محمدسعید بارفروشی مازندرانی معروف به سعیدالعلماء

محمدسعید بارفروشی مازندرانی معروف به علامه سعیدالعلماء  در سال ۱۱۵۲ در روستای دیوکلا در اطراف بابل به دنیا آمد. از فقها و مراجع تقلید ایرانی در قرن سیزدهم شمسی بود. ملا محمدسعید بارفروشی مازندرانی  از شاگردان شریف العلماء مازندرانی و صاحب جواهر بود. وی نقش عمده‌ای در مقابله با بابیت مخصوصاً در جریان اجتماع و شورش قلعه طبرسی داشت.

زندگی علمی

وی تحصیلات خود را در زادگاهش آغاز و سپس به نجف عزیمت کرد و پس از سال‌ها تدریس و تحصیل به بارفروش بازگشت تا در خدمت مردم بارفروش باشد. وی امامت جماعت مسجد جامع این شهر را بعهده گرفت.

مراتب علمی سعید العلماء، مورد توجه شایانی در عراق و ایران بوده است. از ارادت ناصرالدین شاه به وی در تاریخ نقل‌هایی آمده است. مدرس تبریزی در ریحانه الادب نوشته، بعضی از اهل خبره او را هم سنگ شیخ انصاری دانسته بلکه گاهی ترجیحش می‌دهند. بالجمله فقه و اصول او مسلم اهل عصر خود بود.

یکی از نکات بسیار مهم و قابل توجه در زندگانی سعید العلماء، مسئولیت‌پذیری، جدیت و تلاش او در سرکوبی شورش هواداران فرقه بابیت در مازندران بود.

تندیس سعیدالعلما

کنگره بزگداشت وی توسط سازمان تبلیغات اسلامی در اردیبهشت ۱۳۹۰ با ارائه ۱۳۰ مقاله برگزار گردید. مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هدف از برگزاری کنگره وی را سیری در زندگی، احوال و شخصیت، کتاب‌شناسی توصیفی، تحلیل و بررسی نظریات و آراء خاص فقهی، آراء و نظریات ویژه تفسیری، کلامی، عرفانی و اخلاق، سیری در مقالات معنوی و مکاشفات عرفانی (سلوک عرفانی) وی دانست.

سعیدالعلماء به سال ۱۲۳۳ خورشیدی (۱۲۷۰ قمری) در زادگاهش بابل درگذشت و در همان شهر در انتهای بازار مسجد جامع، مدفون گردید. مقبره وی با کمک‌های مردمی و دولتی بازسازی و بازگشایی شده‌است. به گفته سید عباس کاشانی مقبره وی به آتش کشیده شده و برای تخریب آن تلاش شده بود. کتابخانه‌ای در بابل نیز بنام وی نامگذاری گردیده‌است.

یک دیدگاه برای “محمدسعید بارفروشی مازندرانی معروف به سعیدالعلماء

  1. بزرگان علم و فرهنگ و هنر و خرد و کلان ادب در جهان بشریت امروزی یهویی زاده نمی‌شوند بلکه فقط و تنها با اراده قوی و تلاش و همت و پشتکار زیاد طی سالیان متمادی بتدریج ساخته و پرداخته می‌شوند / بسیار سفر باید تا پخته مغز استخوان شود خامی ///

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *