تاریخچه
دونه سر از آبادیهای تاریخی و با قدمت طولانی از شهرستان بابل میباشد که از شمال به روستای شیرسوار، جنوب به درزیکلا آخوندبابا و بنگرکلا، شرق به بالا سرست و میرکلا و غرب به نوشیروانکلا و آهنگرکلا و قمیکلا، متصل است. از خندق برداری نسخهای زراعی کشان معروف به (کتی) و (اودنگ سر) و همینطور تسطیح اراضی مزبور در سالهای اخیر و خروج دفینهها از جنس مفرق اینگونه بر میآید که ابتدا محل قدیمی روستای دونه سر در ضلع جنوب شرقی محل فعلی گسترش داشتهاست. همچنین در این خاک برداریها پیدا شدن جمجمه انسانها و همچنین استخوان اسبها در کنار ابزار رزمی آن دوران حاکی از این است که مردمی که در اینجا زندگی میکردند جنگجوبوده و دفن انسان به همراه ابزار رزمی بیانگر اهمیت دادن مردم قدیم این روستا به جنگ آوری و سلحشوری است. مکان فوق جزء آثار باستانی کشور به ثبت رسیدهاست. همچنین این روستا در کنار رودخانه متالون بنا شدهاست و منطقهای که به اودنگ سر معروف است،نشان از احداث آسیاب آبی با بهره گیری از آب این رودخانه میدهد.سینه به سینه نقل شدهاست که دونه سر قدیم دارای ۱۲ تکیه(حسینیه) بودهاست این در حالی است که در حال حاضر علارغم اینکه روستای دونه سر از روستاهای اطراف خود بسیار بزرگتر است تنها ۳ تکیه دارد. دونه سر فعلی کمی پایینتر از منطقه (کتی) ایجاد گردیده است و علت تخلیه محله قدیم بیماری وبا و طاعون و افزایش مرگ و میر بوده طوریکه نقل شده، در هر خانواده چندین نفر فوت نمودهاند. نام قدیم دونه سر شهنه کلا بودهاست و در گذشته شهنه به افراد نظامی نسبت داده می شد. این نام و آن تعریف ابتدای معرفی دونه سر، نظامی گری و جنگجویی مردم قدیم دونه سر را تداعی و اثبات میکند. در حال حاضر نیز قشر زیادی از خانوارهای دونه سر به نام عسکری یا عسکردون میباشند. احتمالا پس از حمله اعراب به ایران و رواج لغات عربی واژه شهنه به عسکر که همان معنی(نظامی)را میدهد جایگزین گشته است.
اما دونه سر که در برخی نوشتهها به اشتباه دونسریا دون سر نوشته میشود و معمولاً در پسوند بعضی از اهالی به اختصار (دون) ثبت شده غیر معنای لغوی خود در زبان فارسی که به معنای کوچک است مفهوم متولد دونه سر را تداعی میکند.
روستای دونه سر از زمان قاجاریه محل بیتوته خانها بوده و علیرضاخان عضدالملک (نایبالسلطنه احمدشاه) فرزند موسی خان و از بستگان مهدعلیا، که از مخالفان جدی اعدام شیخ فضلالله نوری بود و پس از این واقعه دستور داد تا مراسم تعزیتی برای وی برپا دارند توجه ویژهای به این روستا داشت. و فرزندش امیر مصطفی امیر سلیمانی معروف به مشیر السلطنه که در دربار احمدشاه سمتهائی احراز کرده بود وی عمارتی در این روستا بنا نمود که تاکنون باقی است و این ملک و عمارت تقریباً ۲۰ هکتاری بعد از مشیر السلطنه توسط فرزندانش علیرضا خان که جزء سناتورهای انتصابی زمان پهلوی دوم بوده و برادرشعلی اکبر خان، به فردی به نام محمد مستوفی الممالکی فرزند میرزا حسن خان مستوفی که از نخست وزیران مشهور عصر قاجار بود فروخته شد. به همین دلیل به لحاظ فرهنگی و آبادانی از گذشته تاکنون نسبت به نواحی اطراف پیشرفته تر بودهاست. بطوریکه در زمانهایی که حتی بابل برق نداشت معابر این روستا دارای چراغ روشنایی بود، و اولین اتومبیلهای وارداتی به این روستا رفتوآمد میکردند.
نامشناسی
مفهوم اصلی دونه سر برگرفته از واژه محلی (دونه) به معنی برنج میباشد و دونه سر یعنی محلی که شلتوکهای برنج به برنج سفید و به زبان محلی دونه تبدیل میشود گفته شدهاست. درزمان حکومت حجاج ابن یوسف ثقفی که وی شدیداً دشمن علویان بود و شیعیان در زمان حکومت او امنیت جانی و مالی نداشتند، دو برادر به نامهای درویش سید محمد و سید وقر از سبزوار متواری و به دونه سر، شهنه کلای قدیم، مهاجرت کردند. این دو برادرسید، افرادی پاکدامن و مورد احترام اهالی بودند، آنها در کنار رودخانه متالون آسیاب آبی، بنا کرده و با تبدیل شلتوک به برنج امرار معاش میکردند. از آنجایی که این صنعت در روستاهای اطراف وجود نداشت علاوه بر مردم روستای دونه سر روستاهای دیگر نیز برنجهای خود را به محل آسیاب میآوردند و در جواب سؤال دیگران که به کجا میروید میگفتند به دونه سر-یعنی محلی که شلتوکها به برنج تبدیل میشود- میرویم. بدین صورت کمکم شهنهکلا به دونه سر تغییر نام یافت.
جغرافیا
دونه سردر ۸ کیلومتری جنوب شهر بابل و ۴ کیلومتری شمال غرب شهر گتاب قرار دارد. این روستا که در حال حاضر نقش مرکزیت روستاهای اطراف را دارد، از شمال به روستای شیرسوار, جنوب به درزیکلا آخوندبابا و بنگرکلا، شرق به بالا سرست و میرکلا و غرب به نوشیروانکلا وآهنگرکلا و قمیکلا، متصل است.
منبع تمامی مطالب ویکی پدیا می باشد