بنای تاریخی مستوفی الممالک بابل

بنای تاریخی مستوفی الممالک بابل

ملک مستوفی‌الممالک در روستای دونه‌سر و ۱۰ کیلومتری شهرستان بابل قرار دارد که در تیرماه ۹۶ به عنوان اثری ملی، تاریخی و فرهنگی به ثبت رسید. این عمارت دارای درختان سرو سر به فلک کشیده پرتقال، سنگ‌فرش‌های زیبا و با جاذبه‌های دیدنی به وسعت ۲۰ هکتار، محیطی زیبا برای علاقمندان و گردشگران است.

گفتنی‌است مشیرالسلطنه این باغ را در زمان قاجار احداث کرد که بعدها به فردی به نام محمد مستوفی‌الممالک فروخته شد و از این‌رو به عمارت مستوفی‌الممالک مشهور شد.

درست همین امر و استفاده از این مجموعه توسط مسئولان کشوری وقت به‌عنوان یک استراحتگاه تابستانه باعث شد در زمانی که هنوز برق برای اهالی بابل در دسترس نبود، معابر این روستا دارای چراغ روشنایی شوند. همچنین بسیاری از نخستین خودروهای وارداتی – در آن سال‌ها – گذرشان به این روستای کمتر شناخته بیفتد. مالکیت این مجموعه در حال حاضر در اختیار وزارت علوم است.

روستای دونه سر از زمان قاجاریه محل بیتوته خان‌ها بوده و علیرضاخان عضدالملک (نایب ‌السلطنه احمدشاه) فرزند موسی خان و از بستگان مهدعلیا، توجه ویژه به این روستا داشت و فرزندش امیر مصطفی امیرسلیمانی معروف به مشیرالسلطنه که در دربار احمدشاه سمت‌هایی احراز کرده بود عمارتی در این روستا بنا کرد که تاکنون باقی است.

از این پس این اثر تحت حفاظت و نظارت میراث فرهنگی است، هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر قانون مجازات محسوب شده ، پیگیرد قانونی دارد.

 

استان مازندران دارای ۲ هزار و ۸۰۰ اثر شناسایی شده است، که تاکنون ۷۰۰ اثر تاریخی ، ۴۰ اثر معنوی، ۲۰ اثر طبیعی و یک اثر جهانی به ثبت رسیده است . بقیه در فهرست تشکیل پرونده و فرایند قانونی ثبت قرار دارد.

طبیعت زیبای این باغ باعث جذب گرشگران شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه فرمایید.

بابل گردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *