بندپی شرقی

بندپی شرقی _ بهشت گمشده مازندران

بخش بندپی شرقی یکی از بخش‌های شهرستان بابل در استان مازندران در شمال ایران است. مرکز این بخش شهر گلوگاه است.

بندپی از دو کلمه بند و پی ترکیب شده است که بند در اصطلاح محلی به سرزمین مرتفع و پی به سرزمین پست جلگه ای اطلاق می شود.

گلوگاه شهری کوهپایه ای است که در جنوب شهرستان بابل قرار دارد. و از سه جهت به کوهپایه‌های سرسبز البرزمحدود  می گردد و تنها از قسمت شمالی به زمین‌های هموار و جلگه و دشت راه پیدا می‌کند .

 رودخانه سجرو (سجادرود) از کناره شرقی آن می‌گذرد این شهر همانند گلوگاهی بوده که پل واسط میان دشت و کوه است و با عبور از این شهر وارد مناطق جنگلی و ییلاقی بخش بندپی شرقی می شویم که دارای ییلاق‌های زیاد با آب و هوا و پوشش گیاهی و منابع طبیعی متفاوت بوده و به ییلاق‌های مناطق هرازآمل مازندران و ییلاق‌های مناطق سواد کوه مازندران مرتبط است.

گلوگاه از طرف جنوب به روستاهای جنگلی دهستان فیروزجاه ، از طرف شمال به شهر بابل ، از طرف غرب به بخش بندپی غربی و از طرف شرق به دهستان درازکلا ختم می‌شود و از این رو به این شهر ، گلوگاه نام نهاده‌اند . نام محلی این شهر گَلیا و زبان مردم آن طبری ( مازندرانی )و مذهب آنان تشیع(دوازده امامی) است.

بخش بندپی شرقی

بخش بندپی شرقی یکی از بخش‌های شهرستان بابل واقع در جنوب این شهرستان می‌باشد که بالغ بر ۴۵۰۰۰ نفر جمعیت دارد. این بخش بزرگترین بخش شهرستان بابل بوده و شامل مناطق دشت و جلگه – جنگل – کوهستان می‌باشد.

این بخش علاوه بر همسایگی با بخش‌های گتاب، بندپی غربی و بابلکنار شهرستان بابل با لفور سوادکوه و ییلاقات فیروزکوه و هراز همسایه بوده و جاده ارتباطی با این مناطق دارد. بافت این منطقه کاملاً روستایی بوده و عمده فعالیت مردم آن کشاورزی و دامداری سنتی می‌باشد.

این بخش از طریق جاده شهید صالحی به شهرستان بابل متصل می‌شود که این جاده در سال ۱۳۴۱ توسط قهرمان ارزنده کشتی جهان (امامعلی حبیبی) و همت حاج محمد فیروزی تعریض گردیده‌است که از همان هنگام به نام این ورزشکار نام گذاری شده و از محبوبیت بسیار بالایی در بین مردم منطقه برخوردار می‌باشد مرز بین بخش گتاب و بندپی روستاهای اتاقسرا و صورت می‌باشد.روستای صورت اولین روستای ورودی به بندپی شرقی بوده که داری باغات مرکبات و مزارع کشاورزی بسیاری می‌باشد.

بنا بر سرشماری مرکز امار ایران جمعیت بخش بندپی شرقی شهرستان بابل درسال۱۳۸۵ برابر با۳۳۰۰۳ نفر بوده است.

جاذبه توریستی و تفریحی بندپی شرقی

آبشار درازکَش

آبشار درازکَش واقع در بندپی شرقی از جمله جاذبه‌های دیدنی شهر بابل است. این آبشار در طبیعتی جنگلی و بکر قرار دارد. ارتفاع این آبشار به هفت متر می‌رسد. آبشار درازکش دارای حوضچه‌ای نسبتاً بزرگ است که زیبایی محیط را چند برابر می‌کند.

این آبشار در شهرستان بابل واقع شده است که در ابتدا به یک حوضچه نسبتا بزرگی می ریزد و بعداز آن در جهت شمال به صورت جاری شدن در رودخانه به مسیر خود ادامه می دهد.

آبشار درازکش در پاییز، آب نسبتا فراوانی دارد اما در فصل بهار میزان آب آن به حداکثر خود می رسد. این آبشار که در روستای درازکش قرار دارد، یکی از دیدنی های بکر و دوست داشتنی طبیعت زیبای بابل در بندپی شرقی است که طرفداران زیادی دارد و در میان جنگل قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار تقریبا ۷ متر است و از سطح دریا نیز دارای ارتفاع ۳۶۰ متری است.

آبشار درازکش

 

 

آبشار شی الیم

آبشار شی الیم نیز که یکی از جاذبه های مطرح در سطح استان مازندران و طبیعت زیبای بابل است، دسترسی به آبشار شی الیم از جاده ارتباطی شهرستان بابل به گلوگاه، جاده سیرباغ و سپس گاوزن محله میسر می گردد.

دره آبشار دقیقا در سمت شرق روستا و در ۲ کیلومتری جنوب شرقی روستای گاوزن محله و در میان دره ای انبوه از درختان جنگلی قرار گرفته است. گاوزن محله که روستایی از توابع بخش بندپی شرقی در شهرستان بابل ، در قسمت غرب رودخانه سجادرود (سجرو) واقع شده است و مجاور روستاهای فیروزجاه ثابت، لمسوکلا، سرجیکلا و سماکوش محله می باشد.

طایفه گاوزن محله نیز به مانند دیگر طوایف بندپی درفصل تابستان به منطقه ییلاقی سفر می کنند تا از شرایط آب ‌وهوایی مناسب تر و دلپذیر در این مناطق بهره مند گردند. یکی از روستاهای ییلاقی گاوزن محله، تررجه یا تحریجه نام دارد که دارای چشم انداز طبیعی مورد توجه اهالی طائفه گاوزن محله است.

آبشار-شی-الیم

آبگرم ازرود

آبگرم ازرود بابل که می توان رد پای این نام را با عنوان آب معدنی آرزو در منابع رسانه ای پیدا کرد. در روستای آری و در بخش بندپی شرقی که در ۳۳ کیلومتری جنوب شرقی بابل، در میان یک دره زیبای جنگلی و در مجاورت رودخانه واقع شده است و دارای مجموعه طبیعی منحصر به فرد که شامل یک ترکیب جالب می باشد.

آب معدنی با رنگی فیروزه ای در میان جنگل های سبز منظره ای را بوجود آورده است که در سایر نقاط کمتر می توان آن را مشاهده کرد.

جوشش آب از دل زمین استخر کوچکی را تشکیل داده است که به دلیل ترکیبات گوگردی اش برای بیماری های پوستی، روماتیسم و درد مفاصل خاصیت درمانی دارد.

جاده دسترسی به آن از شهر بابل، جاده شهید صالحی شروع می گردد و پس از اینکه مسافت ۳۰ کیلومتری را طی کردید به آبادی گلوگاه مرکز بخش بند پی خواهید رسید که با عبور از پل سجادرود به جاده دهستان فیروزجاه وارد می شوید و بعد از اینکه تقریبا ۳۰ کیلومتر به مسیر ادامه دادید، وارد روستای زیبا و سنتی آری خواهید شد که آب معدنی معروفی را در داراست که با مجموعه اطراف خود به یکی از بهترین جاذبه های گردشگری و طبیعی در شهرستان بابل تبدیل شده است.

آبگرم ازرود

آبشار کیمون

کیمون نام روستایی است که در ۳۰ کیلومتری شهر بابل در بندپی شرقی واقع شده است و دارای آب وهوای متعدل می باشد. این روستا که در دل جنگل قرار گرفته است جزئی از طبیعت زیبای بابل است و از مناظر و چشم اندازهای فوق العاده زیبایی برخوردار است.

رودخانه ای دائمی از این روستا عبور می کند که به طراوت و زیبایی این منطقه افزوده است و علاوه بر آن وجود چند آبشار زیبا در مسیر رودخانه محبوبیت این روستا را در نزد مهمانان خود دو چندان کرده است.

آبشار کیمون

آبشار زیبای کلیره ( بتلیم ) 

یکی از آبشارهای کم نظیر است و کمتر شناخته شده استان مازندران است .

مسیر جنگلی بسیار زیبا با پوشش درختهای مختلف مثل کلهو ، ممرز ، انجیلی ، راش ( مرس ) ،سرخدار ( سور ) ، ملج ، گردو ( اقوز ) ، توسکا ( تسکا ) ، جل ( درختی که همیشه برگهای آن سبز است ) و … زیبایی دو چندانی به این منطقه داده است.

آبشار بتلیم

روستای حاج شیخ موسی

معروفترین روستای ییلاقی بندپی شرقی با طبیعتی زیبا در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب شهر گلوگاه است.

شیخ موسی یکی از شاگردان امام ششم ما یعنی امام جعفر صادق (ع) بود. بافت این منطقه کاملاً روستایی بوده و عمده فعالیت مردم آن کشاورزی و دامداری سنتی می‌باشد.

حاجی شیخ موسی

آبشار شیخ موسی یا آبشار حاجی شیخ موسی

 در بین دو کوه و در قسمت پایینی روستای شیخ موسی و منطقه بسیار زیبا و سرسبز و کوهستانی بندپی شهرستان بابل واقع شده است.

آبشار حاجی شیخ موسی

روستای حاجی شیخ موسی

امام زاده جعفر سماکوش محله 

 در فاصله ۲۲ کیلومتری جنوب شهر گلوگاه بندپی و در روستای سماکوش محله قرار دارد که دارای امکانات اقامتی نظیر زائرسرا و نمازخانه می باشد. 

در روز تاسوعای حسینی، آستانه امامزاده جعفر(ع) میزبان خیل عظیمی از عزاداران حسینی است که از راه های دور و نزدیک برای عرض ارادت به این مکان می آیند و طوایف مختلف بندپی به خصوص اهالی طایفه سماکوش (سنکوش ها) کوشش می کنند در روز تاسوعا خود را به این روستا برسانند.

امام زاده جعفر

چشمه آب شیرین خجـرو و رودخانه خجرو

در حدود روستاهای سرجی کلا و لمسوکلا بخش بندپی شرقی قرار دارد و بخاطر حضور کمتر مسافران طبیعت دست نخورده و بسیار زیبایی دارد.

چشمه آب شیرین خجـرو و رودخانه خجرو 

2 دیدگاه برای “بندپی شرقی _ بهشت گمشده مازندران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *