امامعلی حبیبی

امامعلی حبیبی (متولد ۵ خرداد ۱۳۱۰، روستای درزیکلا بابل)، از نامداران کشتی آزاد ایران و جهان و معروف به ببر مازندران است که به همراه غلامرضا تختی اولین برندگان مدال طلای ایران در المپیک بوده‌اند.

امام علی حبیبی

امامعلی حبیبی یکی از چهار کشتی‌گیر ایرانی است (همراه با غلامرضا تختی و رسول خادم و ابراهیم جوادی) که نام و تصویرش در تالار افتخارات فیلا به ثبت رسیده‌است.

 وی در طول دوران حرفه‌ای خویش موفق به کسب یک مدال طلای المپیک، سه مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی شد.

امامعلی حبیبی در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۵۶ در حالیکه بیمار بود، موفق به کسب مدال طلای وزن ۶۷ کیلوگرم کشتی آزاد شد این مدال همراه با مدال طلای غلامرضا تختی در یک روز به دست آمدند و بدین ترتیب این دو کشتی‌گیر به اولین برندگان مدال طلای ایران در تاریخ المپیک تبدیل شدند. او در دوران حضورش در عرصه جهانی به عنوان یکی از سریع‌ترین کشتی‌گیر جهان شناخته می‌شد به گونه ای که در مسابقه‌های جهانی تهران، دو تن از بزرگان کشتی جهان واختانگ بالاوادزه از شوروی و اسماعیل اوغان از  ترکیه را در کمتر از سه دقیقه ضربه‌فنی کند.

از سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۰ میلادی) در مازندران یک جام معتبر بین‌المللی به نام او و دیگر قهرمان کشتی ایران، عبدالله موحد، برگزار می‌شود.

امامعلی حبیبی پس از دوران ورزشی به فعالیت سینمایی نیز پرداخت و در چهار فیلم ببر مازندران، آدم و حوا، رام کردن مرد وحشی و جهنم سفید به ایفای نقش پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *