مادر شیخ موسی

آقامار (مادر حاج شیخ موسی)

حضرت آقامار ، مادر گرانقدر حضرت حاجی شیخ موسی (از عالمان بزرگ دینی منطقه) هستند که از احترام خاصی نزد اهالی به ویژه ایل فیروزجایی برخوردار است.

حکایات مختلفی از این بزرگوار در سطح منطقه و در میان اهالی بیان می شود که از مشهورترین آنها می توان به اطعام دهی میهمانان از دیگ کوچک نام برد که زبانزد است.

نقل است «روزی حضرت حاج شیخ موسی مشغول چراندن گاو خود در حوالی مرتع سرجی کلا امامزاده محمد(ع) بود و چشمان گاوش را با کیسه ای بسته بود. در همین حال حاکم منطقه با عده ی کثیری از لشکریانش در حال عبور از انجا بودند که با دیدن این صحنه متعجب شدند و از شیخ علت کارش را جویا شدند که در جواب می شنوند نمی خواهم گاوم وارد مزارع مردم شود. شیخ هم که به کرامت مشهور است پادشاه و لشکریانش را برای پذیرایی به منزلش دعوت می کند و به مادرش می سپارد که با شیری که از گاوش دوشیده برای مهمانان غذایی تدارک ببیند. مادرش در یک دیگ کوچک که در زبان مازندرانی به آن لویچه گفته می شود شیر آش درست می کند. پادشاه خطاب به مادر شیخ می گوید ما گرسنه ایم و عده ی مان هم زیاد است و به گمانم این مقدار برای ما کفایت نمی کند که در جواب مادر شیخ می گوید: شما همین مقدار را بخورید اگر کم بود دوباره درست می کنیم.

پادشاه و لشکریانش هر چه قدر از این آش می خوردند متوجه شدند که از مقدار آش در دیگ اصلا کم نشده است. پادشاه که از مشاهده این دو رویداد متعجب شده بود به پاس تشکر از این دو بزرگوار دو مرتع یشلاقی : پریجا یا فیروزجاه ، گریوه ، ویتله ، ازروسر و آری که وسعت زیادی دارد و در ییلاق مرتع خود حاج شیخ موسی ، لهه ، کت پلی ، لتی ، لته بن ، شالینگچال ، پاریجان ، ککی چال ، استچال ، نینو ، کتراچال و هلاجیمه که همه ی فیروزجایی ها به وسعت این دو منطقه واقفند را به حضرت می بخشد و حضرت از آنجایی که از شاگردان امام ششم بودند و در محضر آن امام مورد تربیت قرار داشتند بدون هیچ چشم داشتی مناطق یادشده را وقف عام می کنند.»

 

 

 

مقبره آقامار ، بنایی از چوب و گل است که بر دامنه ی تپه ای در روستای فیروزجاه ثابت (پریجا) بخش بندپی شرقی واقع شده است.

آستانه آقامار از دو اتاقک تشکیل شده است که قبر «آقامار» در اتاق ورودی آن جای گرفته است. بر روی قبر صندوق چوبی مشبکی قرار دارد که بر لنگه ی در ضریح آمده : « . . . بانی این ضریح شریفه آقامار طایفه ی فیروزجایی، نجار استاد تیمور لاغری و استاد جانعلی [خانعلی] ۱۳۴۸ شمسی ».

رواق بیرونی آستانه آقامار راهرویی با نرده ی چوبی است و معماری این بنا متناسب با ویژگی های اقلیمی و فرهنگی بندپی ساخته شده است.

در منطقه فیروزجاه ۴۲ فقره اعم از مزارع، مراتع و جنگل که شاید سابقه‌ای ۳۰۰ ساله دارند، دارای وقف نامه هستند که بعضی از وقف نامه ها اختصاص دارند به اباعبدالله الحسین که در ایام دهه عاشورا باید صرف و خرج شود و متولیان وقف از زارعین و مستاجرین اجاره بها را دریافت می نمایند که عایدات این وقف ها به هر اماکنی که اختصاص داده شده به هیئت امنا این اماکن جهت صرف و خرج تحویل داده می شودو قبض پرداخت اجاره بها را از آنها دریافت می نماند، که از قدیم الایام این رسم بوده است.

همه ساله از سوی ایل فیروزجایی مراسم بزرگداشتی به عنوان «آقامارِ داوِت» در محل مقبره این بزرگوار برگزار می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *