روستای واش سره

روستای واش سره

روستای واش سره ، روستایی سرسبز و بسیار زیباست که در ارتفاعات جنگلی دهستان فیروزجا بخش بندپی شهرستان بابل استان مازندران  واقع شده است .

معرفی روستا ، موقعیت جغرافیایی :

واشسره یا واشسرا روستایی از توابع دهستان فیروزجاه بخش بندپی شرقی می باشد که در دل جنگلها و ارتفاعات بندپی و در فاصله جغرافیایی حدود ۴۰ کیلومتر از جنوب شهر بابل واقع شده است.

از مناطق همجوار واش سره می توان روستاهای لمسوکلا ، خواجه کلا و سرجی کلا را نام برد . واش سره علی رغم طبیعت زیبا و بسیار چشم نوازی که دارد ، جمعیت اندکی را در خود جای داده است که شاید بتوان مهمترین عامل این امر را سختی راه دسترسی به روستا دانست .

واش سره تا سال های اخیر راه دسترسی ماشین رو نداشته و بیشتر مسیر منطقه تا ورودی روستا به صورت پیاده روی بوده است. البته چند سالی است که راه دسترسی به روستا هم از طریق روستاهای لمسوکلا و خواجه کلا و هم از طرف جاده ویشگون فراهم شده اما این مسیر ماشین رو و تقریبا نامناسب تا ورودی روستا می باشد. ناگفته نماند که ایجاد مسیر ماشین رو برای این روستا به طبیعت این منطقه هم آسیب جدی وارد کرده به حدی که گونه های بسیار جالب درختان این منطقه قطع شده و موجب رانش زمین شده است.

تمامی اهالی واش سره از طایفه محمدی و گرگانی از ایل فیروزجا می باشند که در سال های اخیر با وجود کمبود شدید امکانات یکی از خانوارها به روستاهای پایینتر مهاجرت کرده و از جمعیت روستا بیش از پیش کاسته شده است .

نحوه معیشت :

شغل اصلی خانوارهای روستا دامداری می باشد . البته تا سال های پیش به کشت برنج در شالیزارهای لمسوکلا و روستاهای پایین دست تر مشغول بوده اند اما به سبب طولانی و مشکل بودن مسیر رفت و آمد و حمله حیوانات وحشی ، در حال حاضر تمامی اهالی به کار دامپروری در داخل روستا مشغول می باشند و در کنار آن به نگهداری زنبور عسل هم می پردازند .

امکانات :

روستای واش سره سال های زیادی است که از نعمت برق بهره مند می باشد. شبکه مخابراتی روستا از طریق سیم کارتهای روستایی شرکت مخابرات مازندران می باشد .

روستا دارای یک مدرسه ابتدایی است که در چند سال اخیر به علت نداشتن دانش آموز تعطیل بوده اما در سال ۹۳ دوباره دایر شد. اولین معلم دبستان این روستا آقای سید عباس هاشم ورزی بوده است.

شهدای روستا :

روستای واش سره ۲ شهید گرانقدر ، شهید علی زمان محمدی و شهید دلاور محمدی فیروزجایی را در هشت سال دفاع مقدس به میهن خود تقدیم کرده است .

بزرگان روستا :

زنده یاد احمد محمدی ، زنده یاد قنبر محمدی و زنده یاد محمد قلی محمدی .

 

 

 


یک دیدگاه برای “روستای واش سره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *