پل محمدحسن خان بابل

پل محمدحسن خان بابل

پل قدیمی محمد حسن خان قاجار به سده دوازده هجری قمری باز می گردد. این پل باستانی بر روی رودخانه بابلرود شهرستان بابل واقع در استان مازندران بنا شده است.

ساخت پل فعلی در دوران محمد حسن خان قاجار شروع شده و جایگزین پلی قدیمی تر شده است. پلی که در گذشته به جای این پل بوده است در دوره غزنوی ساخته شده و پلی چوبی بوده است.

این پل در فاصله دو کیلومتری از مرکز شهر بابل و در بخش جنوبی شهر واقع شده است و اطراف این پل با محله های شهرک شهید چمران، شهرک فرهنگیان، محله سرپل محمدحسن‌ خان بخش دو و سه و محله سر پل محمدحسن‌ خان بخش مرکزی محصور گشته است.

این پل در ابتدای حکومت کریم خان زند یعنی در سال ۱۱۴۶ و به پاس قدر دانی محمدحسن ‌خان قاجار جد آغا محمد خان قاجار از مردم، که شهر بار فروش (شهر بابل فعلی) و سایر نقاط مازندران را تصرف کرده بود و در جنگ بر کریم‌ خان زند پیروز شده ‌بود ساخته شد. در آن زمان محمدحسن خان با ۱۲۰۰۰ تومان این پل عظیم را بر روی رودخانه بابلرود احداث کرد که تا به امروز بر جای مانده و به پل محمدحسن خان شهرت دارد.

این پل عظیم ۱۱ متر ارتفاع، ۱۴۰ متر طول و ۶ متر عرض دارد. در طول پل هفت طاق اصلی و دو طاق فرعی وجود دارد و از جمله پل های مهم شهر از لحاظ ارتباطی و اقتصادی به شمار می آید زیرا که سال های بسیاری پل ارتباطی آمل و بابل بوده است.

از سال ۱۳۴۳ مسیر جدیدی از غرب شهر ساخته شد که آمل و بابل را به یکدیگر مربوط می کرد اما هم اکنون نیز از این پل استفاده می شود و پس از سالیان متمادی این پل دارای استحکام زیادی می باشد حتی ماشین های سنگین نیز از این پل عبور می کنند که این امر می تواند به این اثر باستانی صدماتی وارد نماید.

به منظور جلوگیری از صدمات وارده به این پل که فقط یک باند سواره رو از آن قابل عبور می باشد و موجب ایجاد ترافیک های سنگین می گردد و ترافیک سنگینی را در محور قدیمی بابل به آمل ایجاد می نماید، چندی پیش معاونت ساخت و توسعه راه‌های وزارت راه و ترابری تصمیم به ایجاد پلی بتنی و یک ‌طرفه در کنار پل قدیمی محمد حسن خان گرفت که هم اکنون قابل استفاده است.

پل محمدحسن خان بزرگترین پل ارتباطی بخش های بندپی شرقی و غربی شهرستان بابل به شمار می آید که در گذشته بوسیله رضا شاه پهلوی مرمت و بازسازی شده است.

از جمله ویژگی هایی که این پل را به یک اثر باستانی و با اهمیت تبدیل می نماید و موجب ثبت آن در آثار ملی کشور می گردد یکی معماری صفوی پل است و دیگری استفاده از سفیده تخم مرغ و به گفته بعضی دیگر زرده تخم مرغ و ساروج در ساخت پل محمد حسن خان می باشد.

آثار تاریخی شهرستان بابل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *